torsdag 9 juni 2016

Familjeträff med klättring

Min barn hade planerat en helg tillsammans med klättring som huvudsysselsättning. Marita och jag samt ytterligare några släktingar - totalt 25 personer - kom till klätterväggen i Överum i Småland. Yngsta deltagaren var 4 år. Jag var äldst men jag klättrade inte. Det var strålande väder alla tre dagarna 4 - 6 juni. Jonas var huvudansvarig och startade med att klättra upp och placera ut säkringsrepen på lämpliga leder. Han hade varit på plats förr och hade en s k förare - en beskrivning av väggens alla leder.
Klättrare och säkrare har sele på kroppen där repändarna är knutna. Repet löper genom en säkrad karbinhake uppe vid ledens topp. Det finns många säkringsrutiner som måste följas.

Jonas på väg upp för att fästa ett rep för ännu en led. Ebba är nästan uppe.
Eliot får ett bra grepp i denna spricka
Lilla Saga gör sitt första klätterförsök
På Silverberget
Marita firar ned efter sin klätterdebut
Saga och jag på första parkett
Säkrarna måste vara uppmärksamma och hela tiden ha kontakt med sin klättrare
Marita och jag avstod från klättring på söndagen för att i stället paddla samt ta några geocachar per cykel .
Den fina sjön Ämten var lagom stor för att paddla runt.
Vi hade fikapaus för att sola och ta årets första dopp i det 21-gradiga vattnet.
Inne i en gammal jordkällare hittade vi denna geocache i form av en  födelsedagstårta.
Utöver loggbok och lite bytesgrejor fanns också en TB (= spårbart objekt) som vi tog med.
Vi kan inte tillräckligt ofta träffa vara barn och barnbarn eftersom de bor utspridda i området Uppsala, Mariestad, Växjö och Nyköping. Sådana här arrangemang några gånger om året är då viktiga. Nästa gång vi träffas blir på Frisksportarnas Riksläger i Sätila i mitten av juli. Vi ser alla fram emot den veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar