måndag 28 juni 2021

Besök hos barnbarnen i Rottne. Del 1: Cykling Växjö runt

Det är nästan 9 månader sedan vi träffade Jesper och barnbarnen i Rottne. 18 - 22 juni var dagar som passade dem med hänsyn till deras aktiviteter. Jesper hade planerat att vi skulle åka cykelleden Växjö runt. Jespers föräldrar Hans och Bie följer med också. Måns kan däremot inte vara med, då han på hockeyträningen dagen innan brutit sitt vänstra nyckelben. Jättetråkigt.
Vi börjar cykla vid 10-tiden från en skolparkering vid Bergsnäs (gröna ringen på kartan längst ned).
Solen skiner från en klarblå himmel och vi har förberett oss på ännu en varm dag.Vid södra änden av Södra Bergundasjön gör vi ett stopp och njuter av utsikten.Jag och Bie söker upp svalkan i skuggan.Marita kollar med 9-åriga Saga hur det går för för henne.

På en fin rastplats vid sjön passar det bra med fika.


Saga är trött när vi efter 23 km kommer fram till Tofta Strand, där vi äter en sen lunch.
Det var gott och välbehövligt för kroppen.
Vi är strax framme vid Helgasjön. Vid Sandsbro (röd oval) tar vi ett efterlängtat bad i det varma vattnet.
Vi kortar av cyklingen genom att inte cykla upp till Kronobergs Slottsruin. Värmen gjorde cyklingen extra ansträngande.Efter drygt 34 km blir det glasspaus vid Växjö Golfklubb. Det är väldigt varmt. Min mobil blir överhettad och lägger av så spåret slutar här. Vi har knappt 6 km kvar till bilarna.

Hemma igen i Rottne sitter en dusch fint före kvällsmaten. Alla är mycket nöjda med turen. Vi hann umgås och prata, vilket var huvudsaken.

Namnet Växjö tros komma av Vägsjö, dvs vägar vid sjön, vilket stämmer bra.

På kvällen delar jag ut min bok "Episoder ur mitt 85-åriga liv".
Alla mina barn och barnbarn får var sitt exemplar. 
Det blev många frågor att svara på.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar