söndag 13 juni 2021

Skolavslutningar

Jonas familj flyttade in i sitt nyinköpta hus utanför Katrineholm den 31 maj, men Eliot hade då en vecka kvar i sin 5:e klass i Julita. Problemet löstes genom att Marita och jag den 1 juni åkte med husbilen till Julita så att Eliot kunde bo hos oss.
På vägen dit tänkte vi ta några geoachar. Här letar Marita efter en cache under bänken. Efter de senaste regniga dagarna stod Kolsnarens vatten högt över det normala.
Vi hade fått tips om en bra ställplats för husbilen vid stranden av Öljaren nära Julita kyrka.
Sedan vi hämtat Eliot vid skolan ägnade vi några timmar åt Eliots favoritsysselsättning - Pokémon. Han hade introducerat oss tidigare för denna aktivitet och nu fick han fortsätta att hjälpa oss.
Sedan vi nästa dag skjutsat Eliot till skolan gjorde vi en utflykt till Vingåker, där målet var Outlet-området. Vi gjorde några smärre inköp och fikade sedan på anrika Café Sultan. På återvägen körde vi väster om Öljaren genom den lilla pittoreska byn Österåker och upp till Forsby. Där finns resterna av den 41 km långa linbanan som under åren 1941 - 1978 transporterade kalk från Forsby till cementfabriken i Köping på andra sidan av Hjälmaren. När linbanan revs 2013 var den världens längsta rundlinbana. Högsta höjden var 48 meter. Banan hade 750 plåtkorgar som tog 1200 kg kalk vardera.
Utsikt över kalkbrottet.
Det var diskussioner om kalkbanans framtid som t ex turistmål, men ägaren Nordkalk körde den sista gången 26 juni 2013 för att samla in korgarna till skrot.
Den 26 maj 2018 invigdes ett museum över linbaneepoken.

En videosnutt om kalklinbanan:

Här uppe finns en så kallad Earthcache:

Efter en grundlig geologisk information kommer sedan frågorna, som måste besvaras för att få cachen godkänd:

1. Vid koordinaterna finner du ett antal block av urkalksten från stenbrottet. Hur kan man se på dem att kalkstenen är just omvandlad?

2. Undersök blocken ur två aspekter för att ta reda på om den är ren eller inte. Först när det gäller mineralinnehåll (om kalkstenen innehåller många olika färgade korn, se till att kolla på färska ytor!) och för det andra om du kan se rester eller inneslutningar av andra bergarter i blocken.

3. Titta på stenbrottets väggar från utsiktsplatsen. Med fokus på strukturen hos berget så kan du se spår från urkalkstenens först sedimentära och sedan metamorfa ursprung. Motivera hur man kan se det i stenbrottets väggar.

Vi granskade flera av stenarna, men tyvärr klarade vi inte formulera några bra svar på frågorna.
Solen gick varje kväll ned över den blanka Öljaren.
Lyssna på "En afton på Öljaren":
Nästa morgon kom grågässparet med sina fem gässlingar och käkade frukost nära oss.

När vi lämnat av Eliot vid skolan fortsatte vi till Fiskeboda. Där tog vi ned cyklarna för en tur på Näckrosleden från triangeln till cirkeln på kartan längre ned. Leden var tyvärr inte markerad i terrängen.

Mot slutet försvann leden ut i naturen. Vi var allts vid stigs ände.

Klicka på bilden så förstoras den!
På kvällen skulle Eliot vara med scouterna.
Vid kvällsmålet hade han sin fina scoutdräkt på sig.
På fredagen var det skolavslutning för bland annat Eliots klass. Då marscherade de från skolan till sjön vid Julita kyrka. Där utdelades betyg och stipendier och sedan blev det glassfest.
 Fredagen den 4 juni blev Eliots sista dag i Julita skola och han blev då ordentligt avfirad av sin klass.
Eliot har hela sitt 11 åriga liv bott i Gimmersta/Julita. Där har han sina minnen och sina kompisar vilka han måste lämna. Han ska emellertid sova i tält tillsammans med några kompisar sista natten.
Redan kommande måndag började han i sin nya femteklass i Brenäs, som hade avslutning en vecka senare.
Vi lämnade Julita och åkte till Brenäs där vi grattade Ella som gått ut nian i Katrineholm och dessutom på ett mycket förtjänstfullt sätt. Hon har kommit in på den gymnasieutbildning hon sökt till.
I nya hemmet blev det lunch och fika med tårta.
Sedan fortsatte Ella måla på sin stävprydnad på Jonas egenhändigt tillverkade kanadensare.Jonas har lagt ned mycket och dessutom gediget arbete på sin kanadensare.Vi styrde sedan mot Brevens bruk, där vi ställde husbilen vid sjön Botarens badplats Röda sand. Marita var den enda som badade denna fredag eftermiddag.Lördagen den 6 juni bjöd på skön morgonsol så frukosten åt vi naturligtvis utanför husbilen.Under lördagen skulle Marita vandra och jag cykla Ringsbergsleden från Röda sand (röd triangel) till Solberga badplats (röd cirkel). Foto efter målgång.

Vid Röda sand blev vi informerade om 'Konstiga rundan'. En konstintresserad grupp hade gjort ett antal installationer utmed leden. Så nu blev vi kultiverade också.
Marita började gå och lite senare satte jag mig på cykeln.
Det var dock bara på några få sträckor som var cykelbara, så jag fick leta upp småvägar.
'Barnkalaset'
Här vid en vik av Sottern träffades vi och jag kunde cykla en bit på leden.
Härlig cykelsträcka.

Vid Bystads kvarn stannade vi ett tag.
Denna svängkran har använts sedan forna tider (enligt beskrivningen för en geocache som ligger här) och än idag för att flytta båtar mellan sjöarna.
Här träffade jag en man (anställd på Brevens Bruk) som öppnade ett steg på en dammlucka för att öka utflödet ur Sottern. Han berättade att vattenståndet i Sottern var på maxnivå och måste sänkas. Men han fick inte öppna för mycket för då skulle det bli översvämning i Vingåker. Han hade kontakt med andra personer utmed Nyköpingsån, vilka hade koll på läget vid dammarna.
Ännu en rolig installation på 'konstiga rundan'.

Den här lilla älgen hade en 'päls' av tallkottar!
Vi fortsatte tillsammans och fikade sedan i solskenet på var sin mossig sten.
Här har bland annat pollen samlats och blivit naturens eget konstverk.
Marita  vandrade till badplatsen vid Solberga (det blev 12 km) och jag cyklade tillbaka stora vägen till Röda sand där jag fick hjälp med att lyfta på (den tunga) elcykeln bakpå husbilen varpå jag åkte till Solberga badplats.
Här badade Marita. Det var mycket folk som solade och badade. Vattennivån i sjön var så hög att stora delar av gräsytorna var vattendränkta.
På parkeringen åt vi vår middag och sov till söndagen.
Under söndagen tog vi det lugnt med sol och bad. Vi åt lunch på en restaurang i Brevens bruk och kom på kvällen till Rastplats Djulö utanför Norrköping. På grund av det myckna regnandet veckan innan var vattenståndet högt i sjöarna och  Nyköpingsån, som nästan svämmade över tomterna nedströms Djulö kvarn.
Man har sparat några maskindelar från kvarnen.
Efter frukosten gjorde vi en tur i trakten för att ta lite geocachar.
När vi passerade Dufweholms Herrgård stannade vi vid ett 100-årigt allmogemuseum.
Där finns en så kallad Multi-cache med frågor, där svaren finns bland prylar och skyltar.
Den här gräsanden låg längst ute på en brygga när vi kom för att leta efter en vanlig cache. Medan vi letade gick anden omkring på bryggan helt orädd.
Undrar om den vaktade cachen? Vi hittade den inte.
Det var mestadels fina stigar att cykla på.
Tyvärr vågade jag inte cykla på broarna, då min balans inte är så bra.
När vi återkom till husbilen fick Marita syn på denna c:a 10 cm långa fjäder i en buske. Vet någon vilken fågel som har sådana vackra fjädrar?
Vi lastade cyklarna och började hemfärden till Sjösa.
Under den här turen var vi borta i 6 nätter. Vi hann med väldigt mycket: träffade barn och barnbarn, cyklade och vandrade med många naturupplevelser. Vädret var jättefint och allt fungerade. Vi börjar bli varma i kläderna, dvs snart är vi vana husbilsmänniskor.