Idag för 71 års sedan (den 22 juni 1950) förliste det svenska
vikingaskeppet Ormen Friske vid Helgoland i Nordsjön.
Femton svenska frisksportare fanns ombord, och samtliga omkom.
Det anmärkningsvärda med denna
tragedi är att olycksorsaken aldrig utreddes. Skulden lades på skeppet, som
inte ansågs ha varit tillräckligt sjödugligt, och på besättningen, som inte
skulle ha varit kompetent.
I en
doktorsavhandling i samtidsarkeologi har fil lic Rune Edberg, Arkeologiska
institutionen vid Stockholms universitet, granskat Ormen Friskes undergång. Han
har kommit fram till att det var ett drama i det kalla krigets skugga, och i
någon mån en parallell till mörkläggningen av omständigheterna kring den
svenska DC-3:a som sköts ner av Sovjet 1952 och som nyligen bärgats.
Ormen Friske hamnade genom olyckliga omständigheter i närheten av bombfällning när amerikanska plan övade inför ett eventuellt krig med Sovjet. För att inte störa de känsliga relationerna till USA och Storbritannien ville svenska myndigheter tysta ner vissa uppgifter om vikingaskeppets förlisning.
Varje Midsommardag från 1951 (och till slutet av 1900-talet) hölls en minnesstund på grässluttningen intill.
Kopia av Gokstadsskeppet
Det var den
främste eldsjälen inom Svenska Frisksportförbundet, Sten Schröder, som 1948
förde fram tanken att bygga en kopia av ett vikingaskepp. Med detta skulle man
sedan resa ut i världen och propagera för rörelsens ideal, som var ”hälsa –
ridderlighet – fred”. Schröders idé fick ett svalt mottagande i Frisksportförbundets
ledning. Man var rädd att bygget skulle bli för dyrt.
Planerna på
ett vikingaskepp fick dock positiv uppmärksamhet och kunde förverkligas. Våren
1949 byggdes skeppet – en kopia av det norska Gokstadsskeppet – på ett
småbåtsvarv utanför Trosa. Virket var kvistfri kärnfuru från Dalarna.
Den 12 juni
sjösattes skeppet, döpt till Ormen Friske, i Östersjön. Jungfruresan gick via
Södertälje till den stora sportutställningen på Djurgården i Stockholm, och
blev en stor propagandaframgång. Första resmål nästa år blev Rotterdam, där en
sjöfartsmässa skulle äga rum.
Resan inleddes
den 4 juni 1950, symboliskt nog från Björkö i Mälaren, där den vikingatida
handelsplatsen Birka anses ha legat. Man seglade över Östersjön till Ystad, dit
man kom den 12 juni. I Hanöbukten hamnade Ormen Friske i ett oväder, styråran
skadades och fem av de sköldar som fanns längs skeppets reling spolades bort.
Ovädret blev ett test på att båten var sjövärdig och kunde klara stormvågor.
Helgoland övningsmål för bombflyg
Färden gick
vidare genom Kielkanalen, och den 21 inleddes seglatsen över Nordsjön. Samma
kväll sågs skeppet cirka 16 sjömil väster om ön Helgoland. Under natten blev
det oväntat oväder. Stormen tvingade skeppet att vända för att söka lä vid
Helgoland, för där siktades Ormen Friske en sista gång.
Helgoland var
ingen bra tillflyktsort. Den drygt två kilometer långa ön hade varit en tysk
befästning under kriget. Ön blev sedan ett övningsmål för brittiskt och
amerikanskt flyg. Det rådde tillträdesförbud på Helgoland, med undantag för
stormhotade fiskare som fick söka nödhamn, och då kunde ta skydd i en bombsäker
bunker.
Bombningarna
skedde utan förvarning, och utfördes ofta från hög höjd, 6 000 meter eller mer.
De var ett led i förberedelserna inför ett eventuellt krig med Sovjetunionen,
då strategiska bombplan från hög höjd skulle fälla såväl konventionella bomber
som atombomber över sovjetiska storstäder. I svenska Underrättelser
för sjöfarande varnades fartyg för att gå närmare ön än tre sjömil på
grund av bombrisken.
Den 21 juni
fiskade ett 25-tal tyska båtar norr om Helgoland. När det blåste upp på natten
gick en del båtar till sina hemmahamnar, men några ankrade upp vid Helgoland.
Vinden ökade till storm och på förmiddagen den 22 tvingades de ankrade båtarna
att gå in i den gamla örlogshamnen på Helgoland. Vid 12.30 inleddes
bombfällning mot Helgoland och fiskarna tog skydd i bunkern.
Fick syn på Ormen Friske
Två stannade
dock kvar ute då de ville ha uppsikt över sin kutter, det var skepparen Wilhelm
Lass och besättningsmannen Gustav Wellnitz. Omkring klockan 13 fick de syn på
Ormen Friske på ungefär 1 200 meters avstånd i sydöstlig riktning.
Skeppet
seglade med kurs på det smala inloppet till Helgolands redd. Det befann sig
väster om den farliga klippformationen Danskermanns Hörn. Enligt Lass fanns
inget som tydde på att båten var i sjönöd, den hade seglat många timmar i den
svåra stormen för att söka skydd vid Helgoland.
Bomber började
nu falla ner i närheten, och Lass och Wellnitz rusade in i bunkern. När
bombningarna upphört lämnade de skyddsrummet en timme senare, men då var Ormen
Friske försvunnen.
Lass
förklarade efteråt att han trodde att svenskarna överraskats av bombregnet, och
försökt gira österut för att söka lä bakom Düne, en mindre ö öster om
Helgoland. Vid den manövern hade skeppet kommit för nära Danskermanns Hörn och
slagits sönder mot undervattensklipporna.
Det måste ha
varit chockartat och fasansfullt för svenskarna att på väg mot en trygg hamn
plötsligt mötas av bomkrevader och tryckvågor. I det hårda vädret kan de inte
ha sett eller hört planen, som flög på hög höjd och fällde bomberna med
radarsikten. Piloterna ovanför molnen kan heller inte ha sett skeppet.
Ormen Friskes akterskepp
upptäcktes
Tre dygn
senare, den 25 juni, upptäckte en fiskare det nio meter långa akterskeppet 45
kilometer från Helgoland. Han bogserade detta till sin hemö Pellworm, och
anmälde fyndet morgonen därpå. Då först inleddes en räddningsaktion, och man
hittade snart några döda besättningsmän och det drygt 13 meter långa förskeppet.
Mindre bitar av Ormen Friske hittades också, liksom delar av utrustningen
ombord.
När tragedin
blev känd i Sverige spekulerade tidningarna, i brist på fakta, om orsaken till
katastrofen som tagit femton unga svenskars liv. Teorierna var många, men genomgående
skylldes olyckan på att skeppet var dåligt byggt, och/eller att besättningen
saknat sjövana och bestått av, som en tidning skrev, ”kraftlösa vegetarianer”.
Sådana åsikter framfördes också av svenska diplomater i Tyskland.
Bombningarna blev kända
Haveriet
utreddes av tyska myndigheter, främst av chefen för sjöfartsbyrån i Tönning,
Martin Bahr. I en skrivelse till svenska konsulatet i Hamburg den 10 juli
rapporterade han att det var en kedja av olyckliga omständigheter som lett till
katastrofen. Han påpekade att Ormen Friske klarat många timmar i svår storm och
lyckats segla tillbaka till Helgoland, vilket tydde på att såväl skepp som
besättning var sjövärdiga.
Bahr hänvisade
bland annat till det vittnesmål som skepparen Wilhelm Lass gett den 9 juli.
Denne trodde att skeppet kunnat nå den skyddande redden vid Helgoland om inte
bombningarna ägt rum.
Innehållet i
Bahrs skrivelse blev känt via nyhetsbyrån DPA, och svenska tidningar skrev
dagarna därefter att brittiska eller amerikanska bombningar av Helgoland
tvingat Ormen Friske att vända och därmed indirekt vållat förlisningen.
Den svenske
konsuln i Hamburg, Torsten Bergendahl, ville inte acceptera slutsatserna i den
tyska utredningen, och dementerade den 19 juli att det fanns bevis för att
skeppet förolyckats i samband med bombfällning mot Helgoland.
Ett par dagar
senare meddelade dock amerikanska tredje flygdivisionens högkvarter i London
att man övat bombfällning från hög höjd den 22 juni, och att man kunde ha
vållat förlisningen. När Bergendahl fick vetskap om detta skrev han till sina
överordnade att detta saknade betydelse och borde ignoreras.
Anhöriga undersökte Ormen Friske
Två bröder
till en av de omkomna svenskarna hade, när tragedin blev känd, rest ner till
Tyskland och på egen hand undersökt bärgade vrakrester och letat efter vittnen.
Åter i Sverige fortsatte de försöken att få klarhet i händelseförloppet då
Ormen Friske gått under, och de tog också kontakt med några av landets största
tidningar.
Deras
aktivitet irriterade UD, som bad ambassadörerna i London och Washington att
undersöka saken. Londonambassadören fick i slutet av augusti bekräftat att
amerikanskt flyg bombat Helgoland den 22 juni. Först i januari 1951 kom en PM
från USA:s utrikesdepartement om att man utrett saken, men att man tyvärr inte
hade någon information att lämna.
Under hösten
fortsatte Torsten Bergendahl att ifrågasätta den tyska utredningen. Konsulatet
försökte också underminera trovärdigheten hos skepparen Lass genom att begära
att övriga besättningsmän skulle höras. Deras berättelser stämde dock helt med
vittnesmålet från Lass.
Den 23
november skrev Bergendahl till Bahr och meddelade att det hade beslutats att
ingen expertundersökning av de kvarvarande vrakdelarna skulle göras.
Dålig PR för Frisksportsförbundet
Trots att
femton unga svenskar omkommit hölls heller inget sjöförhör. Eftersom Ormen
Friske var en fritidsbåt var sjöförhör inte obligatoriskt, men ett sådant hade
kunnat initieras av konsulatet i Hamburg, kommerskollegiums sjöfartsbyrå
(föregångaren till Sjöfartsverket) eller svensk domstol. Inga sådana propåer
gjordes.
Om
Frisksportförbundet agerat kraftfullt och krävt ett sjöförhör eller en riktig
haveriutredning hade katastrofen säkerligen blivit ordentligt utredd, skriver
Rune Edberg i avhandlingen. Frisksportförbundet hyllade visserligen de omkomna
medlemmarna och höll en minneshögtid, men låg i övrigt lågt.
Projektet
Ormen Friske hade varit omstritt, och tragedin innebar dålig PR för rörelsen.
Man ville därför inte ha någon extra uppmärksamhet.
Flaskposter från Ormen Friske
Två
flaskposter, som kan vara från Ormen Friske, dök upp månaderna efter haveriet.
Den första hittades vid en badstrand på Sylt den 13 juli. I flaskan fanns en
lapp där det med grönt bläck stod ”Unser Shiff Ormen Friske strandet an
Helgoland”. (”Vårt skepp Ormen Friske strandar på Helgoland.”)
Den andra
flaskan hittades omkring den 1 september i närheten av Hvidesand på Jyllands
västkust. På papperslappen stod det skrivet med blyerts: ”Hjälp! Ormen Friske!
Bombardemang!” I närheten av den sistnämnda fyndplatsen hade två av de döda
besättningsmännen spolats iland under augusti.
Båda
flaskposterna sändes till Statens kriminaltekniska anstalt (SKA) för analys.
Slutsatsen från SKA blev att textlapparna inte hade något värde, och man hänvisade
till UD:s rapport att det var uteslutet att Ormen Friske skulle ha förlist på
grund av beskjutning eller bombfällning.
Politiska påtryckningar?
SKA gjorde
dock inget försök att få in skriftprover från de 15 omkomna för att jämföra
dessa med flaskposterna. SKA:s ovilja att grundligt utreda flaskposterna
medförde att några samtida intressenter undrade om det förekommit politiska
påtryckningar för att mörklägga fakta som kunde vara obehagliga för utländska
makter.
Inga nya
utredningar gjordes dock, och intresset för tragedin falnade så småningom. Av
de femton ombord hittades nio kroppar, vilka fördes till Sverige för
begravning. Sex besättningsmän förblev borta.
De negativa
omdömen om båt och besättning som gjordes efter förlisningen har levt kvar i femtio
år.
Att Rune
Edberg ägnat sig åt Ormen Friske beror på att han som arkeolog deltagit i olika
försök att färdas på floder med båtar som byggts efter vikingatida förlagor.
Han blev då intresserad av vad som hänt med andra kopior av vikingaskepp.
– Det var 1999
som jag började titta på materialet om Ormen Friske och tala med anhöriga till
de omkomna. Jag insåg snabbt att det fanns mycket okänt källmaterial, liksom
många trådar att dra i.
Upprättelse åt Ormen Friske
Rune Edberg
fick via anhöriga och medlemmar i Frisksportförbundet fram mycken ny
dokumentation, bland annat massor av fotografier. Han fick också tillgång till
skrivelser som finns arkiverade på UD. Konsulatsekretessen gäller i femtio år,
och dokument från det svenska konsulatet i Hamburg blev alltså tillgängliga
under arbetet med avhandlingen.
Rune Edberg
förklarar att han med avhandlingen velat ge en liten upprättelse åt Ormen
Friske och dess besättning. Det var inte skeppets och frisksportarnas fel att
katastrofen inträffade, utan en serie olyckliga omständigheter, däribland
bombningarna.
Att sedan
svenska myndigheter inte ville utreda saken kan förefalla märkligt, men ser man
till tidsandan blir det mer begripligt. Det kalla kriget var inne i en intensiv
fas – exempelvis bröt Koreakriget ut
den 25 juni, samma dag som Ormen Friskes vrakrester hittades.
Officiellt var
Sverige neutralt, men det fanns ett hemligt samarbete med västmakterna, främst
USA och Storbritannien. Det samarbetet kunde äventyras om det blev stor
uppmärksamhet kring sambandet mellan bombningarna av Helgoland och
vikingaskeppets undergång.
Publicerad
i Populär Historia 9/2004
Fakta: Gokstadskeppet – Ormen Friskes förebild
Ormen Friske
byggdes som en kopia av Gokstadsskeppet. Detta grävdes fram sommaren 1880 vid
gården Gokstad i Vestfold på Oslofjordens västra sida. Skeppet fanns under en
gravhög och var nergrävt i tät blålera, och därför hade det mesta av skrovet
bevarats. Efter utgrävningen rekonstruerades skeppet, och tillsammans med två
andra samtida farkoster, Osebergsskeppet och Tuneskeppet, finns det sedan 1926
utställt i det kända Vikingaskeppshuset på Bygdøy i Oslo.
Gokstadsskeppet
är 23,2 meter långt och 5,2 meter brett, och helt byggt i ek. Höjden från
kölens underkant till relingskanten midskepps var två meter. Det hade urtag för
16 par åror.
Redan på
1890-talet byggdes en kopia av Gokstadsskeppet. Den döptes till Viking. År 1893
seglade den norske skepparen Magnus Andersen Viking över Atlanten till USA.
Jämfört med Gokstadsskeppet hade Viking förbättrats med större köl och några
moderna extrasegel. Bara tolv man fanns ombord, och därmed var det således
segling och inte rodd som gällde.
Samtidigt med
Ormen Friske byggdes en annan Gokstads-kopia i Danmark, med namnet Hugin.
Sommaren 1949 färdades den över Nordsjön till England. Hugin hade en besättning
om 53 man och roddes med 32 åror. Under resan, som gynnades av bra väder, drack
besättningen över 4 000 flaskor öl, som skänkts av Tuborg. Därtill konsumerades
rikligt med whisky, rom och konjak, i förebyggande syfte mot sjösjuka. Hugins
alkoholdimmiga besättning var en verklig kontrast till de nyktra frisksportare
som bemannade Ormen Friske.
Publicerad i Populär Historia 9/2004
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar