Mitt tillägg den 24 oktober med länkar till två Facebook-inlägg med videosnuttar som visar husflyttningar i Kiruna:
1/ https://www.facebook.com/share/p/Ybnzb1UqPwphzLMW/
(Vet inte hur man får fram ljudet. Det kanske inte finns något ljud till detta inlägg.)
2/ https://www.facebook.com/share/r/amoBZGhYi5EzrBqA/
(Sätt på ljudet!)
Söndagen den 8 september står Kiruna på programmet.
Kiruna är Sverige nordligaste stad. Av kommunens 23 000 invånare bor 18 000 i centralorten. Det är en tre-språkig bygd där man talar svenska, samiska och tornedalska.
Detta är Kiirunavaara med sin gruva. Tornet är gruvlaven där malmen hissas upp till markytan. Till höger ligger terrasserna som har byggts av gråberg. Detta är den klassiska bilden av Luossavaara, där gruvdriften upphörde 1980. I sänkan mellan skidliften och terrasserna med gråberg ligger dagbrottet. Idag är berget en omtyckt plats för friluftsliv.LKAB:s kontor och besökscenterBussen körde efter passerkontrollen direkt ned till den 20 000 m2 stora besöksgruvan, som ligger på 'Nivå 540' dvs 540 meter under markytan.I början är 'tunneln' upplyst, men sedan blir det svart.
I hela gruvan gäller 'hjälm på'. Temperaturen på detta djup är 10-12°C.
Vid denna profil av gruvan berättar guiden om järngruvan i Kiruna.
Gruvan räknas som världens största och modernaste underjordsgruva.
Järnhalten varierar mellan 60 och 70%.
I mitten en profil av gruvan med Sovringsverket (separerar malm från gråberg) högst upp.
Till höger finns djupskalan med 1365 meter längst ned.
Vi fortsatte rundvandringen bland informationstavlor och maskiner.
Det fanns inte en chans att hinna läsa allt när vi gick förbi.
Detta ortdrivningsaggregat borrar orter (tunnlar) som är 14 meter breda och 9 meter höga. Maskinen är 15 m lång och väger 30 ton.
En ort är en gruvgång där maskiner och arbetare ska komma in för att borra och bryta malmen.
På marken hamnar det som kallas rasmalm, som denna 15 m långa lastmaskin ska köra bort. Den väger 77,5 ton och tar max på 25 ton.
Denna 3,6 m långa gruvvagn väger 6,5 ton och lastar max 35 ton rasmalm. Den går på räls nere i gruvan och töms när botten öppnas.
Hjalmar Lundbohm anses vara nyckelgestalten bakom stadens tidiga utveckling. Han var en svensk geolog och LKAB-s (Luossavaara-Kiirunavaara AB) förste disponent (chef) mellan 1898 och 1921. Under sin tid på LKAB spelade Lundbohm en avgörande roll i att utveckla Kiruna till ett modernt gruvsamhälle.
Så här tänker sig en konstnär att det såg ut, när arbetarna var på väg till sin arbetsplats uppe på Kiirunavaara.
Det var en slitsamt och farligt arbete med till en början enbart handverktyg. Från 1906 använde man lufttrycksdrivna borrmaskiner.
Under åren 1907–1958 kunde man åka spårvagn mellan Kiruna och gruvan.
Kiruna kyrka står ännu kvar men förberedelserna har pågått i flera år. Den är planerad att flyttas 2026. Läs om kyrkans flyttning på länken.
Bilden är tagen från Internet.
Här har många hus flyttats eller rivits.
Där finns Klocktornet, som varje dag kl 09:00 spelar
Morgon mellan fjällen(gammal psalm) eller en annan artist.
Stadshuset Kristallen och hotell Scandic till höger.
Nästa mål är Gällivare, dit vi åker buss. Även Gällivare har en historia, som går tillbaka till 1690-talet, när järnmalm upptäcktes i området.
Visst är det väl ett vackert stationshus.
Det är konstigt nog inte K-märkt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar