onsdag 24 juli 2013

Kajaktur i Sörmlands skärgård

På söndagen den 21 juli var väderprognosen bra för en flerdagarstur hemmavid. Efter trädgårdspyssel, packning av mat, vatten (kanske 18 liter) och annan utrustning för 5 dagar och med K2-an på biltaket åkte vi till Helgö där vi efter specialtillstånd fick parkera bilen. Det tog tid att få plats med all den utrustning, som vi brukar ha i våra 2 K1-or. Vi fick lämna kvar en del grejor i bilen och tältet fäste vi ovanpå kajaken. Först strax efter 14 kom vi i väg. Vi paddlade förbi Stendörren och ut till den yttersta fina ön Brännskär (8.8 km), där vi tältat många gånger tidigare. Fina hällar att sola och ställa tältet på samt bra möjligheter till bad. Såg en säl sticka upp huvudet ur vattnet, men bara en kort stund. Vi hade en skön kväll.

Under en av Stendörrens många broar
Kvällsfika i fullmånens sken

På måndag morgon väckte oss solen tidigt. Vi kollade väderprognosen;  det skulle blåsa 7 - 12 m/s nordlig vind. Det blev omplanering för att gå så mycket som möjligt i lä av öar och fastland! I stället för att paddla ut i skärgården gick vi norrut. Stundtals var det jobbigt. Vi slutade dagens tur efter 12,5 km på norra Sävö, där det fanns tältplats, vindskydd och TC. Då hade vi paddlat runt Tvären, som är en cirkelrund havsvik 80 m djup och med 5 km diameter. Den uppstod genom ett meteoritnedslag för 450 miljoner år sedan. Tvären är känd i seglarkretsar för sina lynniga vindar och vågor. Vi tog rast utmed fastlandet på norra sidan där det var varmt och ingen blåst. Bad och lunch.
Det var blåsigt och kallt på Sävös norra sida - vindskyddets öppning vette mot vinden. Inget bad.

Göran lägger in dagens mål på GPS-en

Vi gillar trånga passager

Fyren Griskär övre

Här har någon "skarvat" lite

Marita fick gå 150 m ut för att doppa sig
Länken http://www.nykopingsguiden.se/Besoksguiden/Se_och_gora/Uteliv__Aventyr/Natur/Savo_naturreservat/
informerar om Sävö naturreservat. Sävö var en lots- och rastplats under flera århundraden. Redan på 1200-talet organiserade den danske kungen Valdemar en segelled från Danmark till Baltikum. Se http://www.abc.se/~pa/mark/valdemar.htm.

Det är Marita och jag som är gäster i kohagen!

Tisdagen började molnigt och lika blåsigt. Vi gjorde en promenad på Sörmlandsledens rundslinga till Sävö Vandrarhem där det var lä, soligt och varmt. Vi drack kaffe och åt hembakad tårta och pratade med trevliga människor. Fick lite restips. På vägen tillbaka stannade vi och vilade vid Stella Mare - Havets Stjärna - som är ett skyddsväsen vaktande hav och skärgård. Konstnären Anita Grede från Tystberga är idé- och formgivare. Läs mera här: http://www.sormlandsleden.se/img/2009/5/22/51066.pdf

Anita Gredes "Stella Mare"
På eftermiddagen ringde vi Jonny (Maritas son, bra att mobiltelefoner finns) och han kollade väderprognosen: fortsatt 7 - 12 m/s nordligt, med riskvarning 1. Vi vill inte bli inblåsta eller ta några risker så vi avbröt turen genom att paddla tillbaka (jobbigt rakt mot vind och vågor som slog över däcket). Vi tog i och kom i lä efter 12 minuter. Vid Sandviks badplats blev jag upphämtad av Jonny som skjutsade mig till Helgö där jag hämtade bilen. Klockan var över 22 när vi kom hem. Skönt att sova i en säng igen!

Turen blev inte riktigt som vi tänkt oss, men vi är nöjda ändå.