tisdag 2 september 2014

Elevåterträff på Stensund

Fritidsledarklassen som gick på Stensund 1984 - 1986 hade bjudit in mig till 30-årsjubileumsträff lördagen den 30 augusti. Jag hade som mest att göra med klassen under vinterutbildningen i Oppdal i Norge 1986. Med tung ryggsäck på ryggen och turskidor på fötterna åkte vi släpliften upp på fjället. Det tog en hel timme innan hela klassen var uppe - för det var ju inte problemfritt. Dessutom åkte naturligtvis alla slalomåkarna i samma lift. 
Första natten bodde vi i en snögrotta, som vi grävt i en stor snödriva. Efter nästa dags tur på fjället satte vi upp tält för att sova i. Vi kom sent fram och det var mörkt innan alla installerat sig i tälten. Jag minns att det var kallt - c:a -20 grader.  
Vi var 3 lärare och jag och en kollega hade varsin son med. Min Daniel var då 12 år!
På träffen pratade vi bland annat om sådana här upplevelser. Med utgångspunkt från frågan "Vad har Stensund betytt för mig?" berättade var och en om vad de hade varit med om sedan dess.  Flera berättelser var mycket gripande.

Kärt återseende

Jag hoppas jag blir inviterad till nästa träff om 2 år - då är det 30 år sedan de slutade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar