fredag 5 september 2014

Zlatan

I förra veckan läste jag Zlatans bok. Inte för att jag är fotbollsintresserad, men jag hade hört att det var en intressant bok. Och det var den. Den handlade naturligtvis om Zlatans liv, om uppväxten i Rosengård i Malmö och hans väg till den internationella fotbollstoppen. 
Övning ger färdighet. Med förmodligen Pelé eller någon annan brasilianare som förebild övade han ständigt att ha "koll på bollen" eller som Nacka Skoglund "trixa med trasan" så att han behärskade bollen och kunde dribbla bort sina motspelare. Det hela kanske bottnade i att han hade ett oerhört rörelsebehov - han kunde ju bara inte vara stilla. Detta påverkade naturligtvis hans skolgång negativt och vad han sysslade med i övrigt. 
För att kunna spela fotboll och vara bra (bäst) på plan och göra mål - vilket det hela ju går ut på - så måste i varje fall Zlatan vara "taggad" till tusen med andrenalinhalten på topp. Detta ledde ju inte sällan till rena slagsmål på plan, med röda kort och avstängningar som följd. 
Det för mig mest överraskande var hur det gick (går)  till när fotbollsspelare köpts och säljs som vilken vara som helst. Huvudpersonen är ju livegen. Att det var (är?) ett sådant "tjuv o rackarspel" hade jag ingen aning om. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar