måndag 10 juni 2019

Försommar på Gotland. Måndag den 3 juni

På morgonen tog vi båten från Nynäshamn till Visby. Den behagliga sjöturen tog ungefär 3 timmar. Vårt syfte med resan var att besöka vackra och intressanta platser på södra Gotland och vi hade därför bokat ett B&B i Klintehamn till ett paketpris där båtresan var inbakad.
Vissa fina platser kände vi redan till, men tack vare att vi geocachar så hittade vi nya platser.

Strax söder om Visby finns cachen Oscarsstenen, vilken är en minnessten på Visborgsslätt i Visby som restes av officerskåren vid Gotlands nationalbeväring till minne av den 14 juni 1854 då kung Oscar I till förbandet överlämnade tre fanor. Platsen ligger ett par hundra meter från före detta Gotlands regemente P18.

Texten ovan har jag hämtat från beskrivningen av den magnetiska cache som är gömd här.

Vid vägkanten blommar den vackra blåelden, som tillhör familjen strävbladiga växter.

På klinten utmed kustvägen strax före Fröjel finns en fin utsikt bort över Karlsöarna. Vi parkerade bilen och vandrade dit upp. Det blev svettigt i försommarvärmen.
Marita flankerad av två oxlar.

Uppe vid utsikten finns en så kallad Earthcache. Den har ingen burk med loggremsa. I stället ska man besvara geologiska frågor, vars svar man kan ta reda på när man är på platsen. Sedan skickar man svaren till cacheägaren, som ska godkänna våra svar.

Med Karlsöarna i fjärran skriver Marita skriver svaren på frågorna i vår anteckningsbok.

Här blommar en solvända, vars släktnamn är Helianthemum, vilket betyder att den vänder blomman mot solen. Jag vet ej om detta är Gotlandssolvändan.

Och vi hittade den första orkidéen! Den heter Sankt Pers nycklar.

Lite senare fick vi syn på den här skeppssättningen, som är ett gravmonument från yngre bronsåldern (1100-500 f.Kr. Den är 29 meter lång och 5 meter bred och kallas för Gannarve-skeppet.

Vi åkte vidare till Fröjels kyrka från 1100-talet.
Den minns jag, för jag var här för 50 år sedan och beundrade redan då den fina kyrkporten.

Portens gamla ekvirke har eroderats bort vid sidan av järnbeslagen.

Vi såg på cachekartan att det utmed vägen skulle finns en cache, som heter Andrées luftfärd. Den måste vi ju ta!

Andrée nödlandar i Fröjel.
November 1894 gör Andrée en uppstigning från Göteborg för att flyga till Stockholm med luftballongen Svea. Han flyger snett och kommer ut över havet. Han vet inte riktigt var han är men redan samma dag landar han i Fröjel.
På åkern här intill bakom ladugårdsbyggnaden landar ballongen efter 40 mil på fem timmar.
På gårdsplanen står bonden Kusare-Per i skymningen som förundrat tittar på när något kommer från himlen som landar på åkern. Han rusar in till frun - "Mor, mor frälsaren har kommit" . Mor Kristina, sönerna Oskar och Kalle rusar ut och hör en röst från ballongen som undrar var han är. Han får bud att telegrafera från Klintehamn att han är välbehållen och landat på Gotland. Dagen efter tar han tåget till Visby och båt till Stockholm. Ballongen tar han med till Stockholm och  säljer till Skansen. Detta var hans åttonde flygtur. Han ger inte upp utan bygger fler och större luftballonger.Ingengör S.A Andrée gör 1897 sin ödesdigra ballongfärd med luftballongen Örnen mot nordpolen. Texten ovan har jag hämtat från cache-beskrivningen.

Bredvid milstenen finns denna informationstavla.
Cachen är en”ballongformad” burk, som hänger på en trädgren.
Vi belönade cachen med en Favoritpoäng för den intressanta historien.

Vi fortsatte söderut och kom ut på Gotlands södra del som kallas Sudret.
Vi stannade till vid Bottarvegården (vid namnet sudret), där vi gick runt och tittade. Det är ett museum. Tyvärr skulle precis stänga för klockan var över fem.
Byggnaderna är täckta med ag, som är ett vassliknande halvgräs, vars ytlager är inlagrat med kiselsyra (kvarts).
Agen var ett vanligt taktäckningsmaterial både på Gotland och Öland.
Den runda byggnaden var ett tröskvandringshus, där t ex oxar gick runt och drev kvarnstenen.

Vid Sundre kyrka finns ett runt försvarstorn - en så kallad kastal från 1100-talet. Den är 15 meter i diameter och 13 meter hög och är uppbyggd av huggna sandstenar.
Det fanns förstås en cache här också.

Betande får är en vanlig syn på hela Gotland. Det finns cirka 70 000 får på Gotland. Det är 12% av Sveriges alla får, som här kallas lamm. Det är Gotlandsfår och inte Gutefår, som är speciell ras där både baggen och tackan har horn.

Fåren kan ta skydd i ett så kallat lammgift.

Dagens näst sista besök blev vid den så kallade Gullstainen. Det är ett flyttblock som består av rapakivi-granit, en rödaktig grovkornig bergart, som lätt vittrar sönder till grus. Rapa kivi är finska och betyder ”rutten sten”. Blocket har flyttats hit av inlandsisen från sydvästra Finland.
Sommaren 1741 var Carl von Linné här och i sin reseberättelse skrev han om denna sten.
Den fridlystes som fornminne 1914.

Så här ser stenens yta ut. Marken runt omkring består av "rapakivi-grus".
Vi kom naturligtvis hit eftersom Gullstainen är en Earthcache, som heter Självfrätstenen. Vi skulle också här besvara geologiska frågor om stenen och platsen den står på.

Dagens sista besök blev ett celebert sådant.
Vi hälsade på Hoburgsgubben, kanske Sveriges mest välkända rauk.
Själva 'gubben' är uppbyggd av revkalksten, som bildades för cirka 500 miljoner år sedan (den geologiska perioden silur). På botten av ett tropiskt hav har döda skalbärande djur med tiden blivit fossilförande kalksten.
Gubbens näsa var förr mycket längre. Nyligen har näsan målats illröd och ögonen har också fått färg. Säkert olaglig graffitti. Tråkigt!

Strax intill finns en stor grotta, men den är avspärrad med stängsel. Den brukar kallas för Hoburgsgubbens matsal.

Här har vår vän Coland (ett geocaching-alias) skapat en Earthcache, som det tog en stund för oss att reda ut. Earthcachar ska vara undersökande och utbildande!
Coland är expert på Earthcachar och han medverkade i våra Skärgårdsevent helgen 8 – 9 juni.

När vi nu var så nära Gotlands södra udde, så kunde inte Marita låta bli att ta sig dit - och samtidigt ta en cache.

Vid 8-tiden på kvällen började vi återfärden till vårt B&B i Klintehamn. På vägen stannade vi till och åt en pizza i Hemse.

Det blev en mycket lång och innehållsrik dag i ett fantastiskt fint sommarväder.
På Gotland bor 60 000 människor. Ön mäter 14 mil från norr till söder och cirka 4 mil tvärs över. Södra udden ligger 8 mil från Visby.
Vi har träffat diverse personligheter: Kung Oscar I, ballongfararen André, Carl-von Linné och Hoburgsgubben – den i särklass äldsta av herrarna.
Detta kallar vi aktiv semester. Det var bara första dagen.