lördag 15 juni 2019

Sjösakärret fredag den 14 juni

Årets första besök i Sjösakärret.

Sällan har vi sett så höga Hundkäx - även kallad Hundloka.


Orkideen Nästrot hade visserligen blommat över, men det fanns mycket annat att njuta av i kärret. 
Marita hade stövlar och det behövdes.


På den här mosstuvan växer och blommar tranbär
Först när jag kollat på bilden hemma såg jag att det också finns insektsfångande Rundsileshår. Kan du se den? 


Marita fotograferar någon liten blomma. Kanske Flugblomster.




Jungfru Marie nycklar är den vanligaste orkideen i detta kärr. Man sammanför den numera med Skogsnycklar i gruppen Fläcknycklar. 



Färgen varierar mycket. Jag tycket den här mörka varianten är vackrast.


Flugblomstret är svår att hitta. Man måste dessutom komma nära för att se att blomman liknar en fluga. Hanen av en speciellt fluga ser den och känner doften av den och tror att det är en flughona som han vill para sig med. Men se det fungerar ju inte. Däremot så hjälper den orkideen genom att små paket med pollen (pollinier), som är klibbiga, fastnar på flugan, som flyttar pollenet till ett annat flugblomster. Genialt och avancerat.  



Det verkliga rariteten i kärret är orkideen Gulyxne.
I Sverige växer den bara på några få platser och då i så kallade kalkrikkärr.
Den är bara cirka 10 cm hög.



Jag skickade ovanstående foto med mobilen till en orkidee-intressad god vän. 
Han ringde direkt och undrade om jag ville visa honom blomman, för då skulle han komma på direkten. Han bor i Sollentuna.
Efter 2 timmar kom han och då följde jag med så han fick se Gulyxne för första gången.


Det är inte fel att besöka Sjösakärret flera gånger och vid olika tidpunkter!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar