tisdag 25 juni 2019

Norgeresan 22 - 31 maj 2019. Del 1: Oslo - Bergen.

Norgeresan med Hurtigruten 22 - 31 maj 2019

Att kryssa med Hurtigruten utmed Norges kust hade länge varit en dröm. 
Vi ingick i en svensk grupp med 18 deltagare, som reste med Albatros Travel. Upplägget var flyg från Arlanda till Oslo och sedan buss och tåg till Bergen, varifrån vi åkte med MS Midnatsol till Kirkenes för att därefter flyga via Oslo till Arlanda.

Onsdag 22 maj
I Oslo bodde vi på ett centralt beläget hotell varifrån vi började en stadsvandring med vår reseledare Anna som guide. 
Undrar vilka känslor vi hade fått om vi varit här den 17 maj och trängts med alla glada norrmän på Karl Johans gate. Namnet minner om den svenska kungen Karl XIV Johan, som också var kung i Norge 1818 - 1844.
Under åren 1814 - 1905 var Sverige och Norge i en union. 

Karl Johan med Slottet på höjden i bakgrunden. 
 Man gillar att cykla i Norge.
Jag har aldrig sett så många elektriska sparkcyklar som här i Oslo. 
Ibland gick det mycket fort.
En sådan skulle man ha!
Kollektivtrafiken bestod av trådbussar och spårvagnar.
Här byggs en ny spårvagnslinje. Vi upplevde över huvud taget en intensiv byggverksamhet i hela Norge. Kändes som ordentlig högkonjunktur, som förmodligen drivs på av Norges oljeutvinning i Norska havet. 
 Oslo rådhus är en imponerande tegelbyggnad som dominerar stadsbilden. 
I folkmun kallad Brun-osten.
Vid hamnen ligger Akershus fästning. Den byggdes på 1300-talet som en kungaborg. Området är idag fortfarande i huvudsak militärt.
Operan är ritad av arkitektkontoret Snøhetta som vann en arkitekttävling år 2000. Bygget stod färdigt vintern 2007–2008.
Det skulle vara roligt att gå runt i denna fantastiska byggnad.
Här pågick en demonstration av något slag. Den 22 - 24 maj pågick denna konferens i Oslo: Urban Future Global Conference.
Detta var nog en slags motdemonstration.
Dagen avslutades med ett restaurangbesök på Egon.

Torsdag 23 maj
Enligt färdplanen skulle vi ha åkt tåg från Oslo, men på grund av järnvägsarbeten var tåget ersatt med buss till Nesbyen.
Vi åkte genom ett mycket vackert landskap.
Efter 1½ timme kom vi till Nesbyen,
där vi bytte till det ordinarie Bergen-tåget.
Anna delade ut lunchpaket åt oss. Det var som att sitta på flyget.
Vi åkte uppför och samtidigt tillbaka mot våren och vintern uppe på fjället.
Vi åkte tåget från Nesbyen (1) i Hallingdalen upp via Finse (2) på Hardangervidda till Myrdal (3). Flåm (4).
Vi passerade högsta punkten på Bergen-banan.
Jan Guillou skrev i Brobyggarna 2011 en mycket intressant skildring om byggandet av Bergen-banan.
Vi åkte tvärsöver högfjällsområdet Hardangervidda.
Med det här fina tåget kom vi till Myrdal.
I Myrdal finns bara 6 bostadshus. Byn saknar landsväg. Härifrån kan man bara åka vidare med tåget på Flåmsbanan ned till Flåm.
Marita loggar den virtuella cachen Just Passing Through. Namnet syftar på att den som kliver av tåget här gör det av ett enda skäl - att byta tåg!
Spänd väntan på att tåget på Flåmsbanan ska komma upp, så att passagerarna på de två tågen kan byta plats.
Foto: Olle Dolk
I vagnen kan vi på TV-skärmen se vad tågkameran har i fokus.
Flåmsbana har blitt beskrevet som en av verdens mest spektakulære togreiser, og det er en av de mest populære turistattraksjonene i Norge. Toget kjører fra Myrdal stasjon 867 m o h ned till Flåm vid enden av Aurlandsfjorden på 60 minuter. 
Nu börjar nedfärden!
Fotograferat när tåget åkte på bron över Flåmselva.
 Kjofossen har en fallhöjd på 90 m. Luften är fylld med vattendroppar.
En av de två aktörerna vid den brusande Kjofossen.
Njut av denna magiska performance!
(Klicka för helskärmsbild!)
Lite senare såg vi Kårdalsfossen rinna ut i Flåmselva.
Sicksackvägen är en populär vandrings- och cykelled.
Flåmselva rinner genom Flåm.

Den 14 juli 2005 blev Nærøyfjorden (18 km) ett naturarv på UNESCOs världsarvslista. Inom rödmarkerade området.

Båttur på Nærøyfjorden
New Norwegian accumulator hybrid ferry MS VISION OF THE FJORDS has been described by its owner and its builder as “world leading” and “probably the greenest sightseeing experience ever created”. Its hybrid solution allows it to run on diesel engines up to the entrance of the protected UNESCO Nærøyfjord, where it then switches to silent running, emission free electric power. In addition, the vessel features a special hull (of type catamaran), made of carbon fiber, designed to minimise wake and thus reduce impact erosion on the area’s vulnerable shoreline. The energy storage system will be recharged from shore at each stop. The sleek design of the boat was inspired by the famous “Trollstigen”, a mountain road winding its way up a hillside next to the area where the boat operates.
The 40 m in length and 15 m wide vessel, is of type catamaran and features two propellers. The ferry has a capacity for 400 passengers and is travelling between Flåm and Gudvangen.
(Bilden hämtad från rederiets hemsida)
Det finns inga trappor så även rullstolsburna passagerare kan röra sig på hela båten.
 Smalaste passagen mellan de 1000 meter höga fjälltopparna är bara 250 m.
En helt underbar båttur!
Tuftofossen. Båten gick riktigt nära!
I fonden finns den smalaste passagen.
 Bakka kyrka i Nærøy
Med tåg på Flåmsbanan från Myrdal ned till Flåm
och sedan båt på Nærøyfjorden till Gudvangen.
I Gudvangen lämnade vi båten och
åkte med buss till den anrika fjällstationen Stalheim.
Utsikt över Stalheimsdalen österut.
Ute var det ruggigt men inne skapade den doftande brasan en härlig nostalgisk fjällstämning.

Fredag 24 maj
Stalheimsdalen i sol
Vi fick en initierad guidning i Stalheim Folk museum.
Flera hus var hopbyggda, ungefär som radhus.
Guidningen slutade i skolan. 
Bussresan från Stalheim började med en brant backe. Medellutningen är 18%. Den brantaste delen av backen är 28%. Vägen är enkelriktad och det är egentligen bara turistbussar som får köra här. 
Snart förstod vi varför. 
 På kartan är streckade vägar i tunnlar i berget.
Vi åkte serpentinvägen ned.
Stalheimsfossen och den nya vägtunneln in i berget.
Kolla Stalheims hotell upp i högra hörnet!
En äkta hårnålskurva.
Gör helskärmsbild!
Vi gjorde ett snabbstopp för att beundra Tvindefossen.
I Voss åt vi god lunch på Fleischer´s Hotel.
På denna kartan kan man hitta orterna Finse, Myrdal, Flåm, Gudvangen, Voss och Bergen. Klicka först på kartan så att den förstoras!
Så kom vi då till Bergen. Och det regnade inte!
Efter incheckning på hotellet hade vi gott om tid att på egen hand utforska stan.
Nere vid hamnen finns de färgrika köpmannagårdarna i trä, som ursprungligen byggdes på 1300-talet och idag är kända som Bryggen. Området finns med på UNESCOs världsarvslista och de äldsta husen härstammar från början av 1700-talet. Bryggen var under flera århundraden huvudkvarter för de Hansa-handelsmän som dominerade handeln i staden ända fram till 1700-talet.
Platsen med den speciella arkitekturen kallas Bryggen.
Mariakirken är en långkyrka från 1180. Den är den äldsta bevarade byggnaden i staden. Kyrkan var länge känd under namnet Tyskekirken. Kyrkan är huvudsakligen byggd av täljsten. Kyrkan, som har 310 sittplatser, är en basilika med två västtorn, byggd 1140-80 i romansk stil med gotisk kortillbyggnad.
Snorre Sturlason (født 1178/79, død 23. september 1241) var en islandsk høvding, forfatter og skald. Han er mest kjent som forfatter av Den yngre Edda og Heimskringla (Snorres kongesagaer), et av Norges viktigste bokverk. 
Snorre medvirket også til at Island kom under den norske kongen i 1262.
Texten på minan: (Översatt till svenska)
Fordom till sjömannens jämmer och död
Nu till hans välfärd, trygghet och bröd
I morgon ska vi åka upp till fjället Fløyen med Fløibanen.
Fisketorget ligger innerst i hamnviken och är definitivt värt att uppleva. Detta är en färgsprakande marknad med allt vad man kan begära av lax, räkor, krabbor och annat gott från havet. Vi åt ett rågbröd med kräftstjärtar!
Lördag 25 maj
Anna Lampen-Boeving är vår reseledare och guide. 
Anna lotsade oss runt i Bergen.
Edvard Grieg, född 15 juni 1843 i Bergen, död 4 september 1907 i samma stad, var en norsk tonsättare under senromantiken och Norges främsta företrädare för nationalromantiken. 
Vi avslutade med att åka upp till berget Fløyen.
Trots duggregnet fick vi en fint utsikt över Bergen.
 Vår första etapp på resan Oslo - Kirkenes 
avslutades, när vi på eftermiddagen embarkerade MS Midnatsol.
Resans huvudsyfte var ju kryssningen utmed norska kusten, men färden från Oslo till Bergen var fantastisk och kunde varit en egen resa!
Farväl Bergen!
Vi ska nu fortsätta med Hurtigrutens Midnatsol den 9 dygn långa kryssningen genom den norska kusten till Kirkenes vid den ryska gränsen.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar