söndag 5 juli 2020

Cykeldagar vid Göta kanal. Del 1: Bergs slussar

Vecka 26 hade vi planerat bo i Fiskarstugan vid Nynäs. Där finns roddbåt för småturer i skärgården och med cyklarna kunde vi trampa runt i i trakten. Jag gjorde dock en dundertabbe när jag glömde bort att jag behövde el till min CPAP - och det saknades, inte heller fanns plats på vandrarhemmet. Vi lyckades 'krångla oss loss' från stugan varefter Marita föreslog att vi skulle cykla utmed Göta kanal istället. Och så fick det bli. Vi bokade B&B på Gästgifvaregården i Borensberg  och torsdagen den 25 juni åkte vi dit med cyklarna på dragkroken.
Första stoppet blev vid Bergs slussar där vi 'gick loss' på var sin bamseglass i skuggan under ett parasoll. Solen gassade och det var mycket varmt.
Under åren 1969 till 1971 hade jag sommarjobb som slussvakt på Göta kanal och bodde i tjänstebostaden Oscars Slussar. Övrig tid studerade jag till lärare i Linköping.
Här kom jag på 'världens bästa jobb'-kombination:
Lärare på sommaren och slussvakt på vintern!
Jag har en son som heter Oscar!

Detta är Oscars 5 m höga dubbelsluss. Förr öppnades och stängdes slussportar och luckor (nedtill i portarna) för hand. Numera är allt elektrifierat. Då var det ett riktigt tungt jobb speciellt under högsäsong.
Vi vandrade utmed kanalen ned till dess utlopp i sjön Roxen.
På andra sidan ligger Linköping.
Vid sjömärket hittade vi resans första geocache.
 En båt är på väg in i första slusskammaren medan den andra fylls upp.
Konstverket till höger på vågbrytaren heter Dubbelgångaren.
Carl Johans slusstrappa är kanalens högsta - hela 19 m. Kallas även 7-slussarna.
Ovanför ligger Oscars dubbelsluss och högst upp vid vägen Bergs dubbelsluss.
Tillsammans kallas området Bergs slussar.
Totala lyfthöjden är nästan 29 m fördelat på 11 slussar.
Under våra dagar utmed kanalen såg vi inte många båtar. Enligt en slussvärd, som det heter nu för tiden, så beror det på sommarvärmen.
Vid hamnbassängen ovanför 7-slussarna finns stor parkering, vandrarhem, gästhamn och restaurang.
Bild från Internet
Vid bassängen har Kanalbolaget ordnat en informativ utställning om slussportar.
Klicka på kartan så förstoras den!
Från Göta kanals hemsida:
Göta kanal är en 190,5 km lång kanal som sedan 1832 löper genom Götaland i Sverige. Därav är 87,3 km grävd och sprängd kanal. Nivåskillnaden är 91,8 m. Tillsammans med Trollhätte kanal och Göta älv bildar Göta kanal en 390 km lång vattenväg tvärs genom Sverige, från Östersjön till Kattegatt. Totalt har kanalen 58 slussar. Den är Sveriges största byggnadsprojekt genom tiderna.
(Ostlänken?)
Göta kanal är Sveriges längsta upplevelseområde och idag ett internationellt välkänt besöksmål med mer än tre miljoner besökare årligen.
 Genom denna så kallade tapplucka, som kan hissas upp, släpps vattnet in i slussen nedanför när en båt ska slussas upp. Samtidigt kan en båt slussas ned (om de kan mötas i slussen).
Efter att ha letat upp en geocache i naturreservatet Kungsbros fågeltorn åker vi till Borensberg.
Den mest kända byggnaden där är nog Göta Hotell, som väl alla känner igen från filmen Göta Kanal från 1981.
Gästgifvaregården ligger precis där kanalen och Motala ström passerar ut från sjön Boren.
På kvällen äter vi en god middag i paviljongen till underhållning av ett trevligt musik-quiz. Vi hade några rätt, varav en del på fel fråga.