torsdag 20 juni 2024

3:dje resan med husbilen. Norr om Katrineholm. Del 3

På lördagen den 8 juni åkte vi till naturreservatet Fjällskäfte, som lär vara känt för den mäktiga gamla barrskogen. Inom reservatet finns flera rullstensåsar, dessa är olika andra sörmländska åsar. 


Marita gick stigen genom reservatet.

Så mycket gammal skog fanns det inte. Åtminstone inte synlig från stigen.

Granbarkborren har gått illa åt skogen.

Fin plats vid sjön Lören. Man får gå samma stig tillbaka.

Jag gick en bit på stigen, men sedan gav jag upp för myggen och satte mig i husbilen och läste tills Marita kom tillbaka.
Stoppet här var faktiskt en besvikelse.
Vi fortsatte till Hälleforsnäs, där vi parkerade husbilen i centrum.
Här passerar Sörmlandsleden.

Marita ska gå och jag cykla på den handikappanpassade stigen runt Bruksdammen.

Vi cyklade/gick på Bruksspårets gamla banvall.

Här har jag väntat in Marita.


Ett av två fina vindskydd utmed slingan.

Här börjar den långa boardwalken. Jag har 'speedat upp' filmen.


Den vita näckrosen (Nymphaea alba) är Sörmlands landskapsblomma. 

Marita anade sileshår, som hon ska fotografera.

Det finns flera arter sileshår i Sverige.
Detta är rundsileshår (Drosera rotundifolia).


Sileshåret ger den roströda färgen.

Nu är vi tillbaka på stigen, där jag kan cykla.

Efter denna korta slinga kom vi tillbaka till Hälleforsnäs, där vi tog en fika innan vi fortsatte hemåt.
Även dessa dagar hade vi fint väder. Då kunde vi vara aktiva och besöka intressanta platser. Vi körde 18 mil med husbilen.


SLUT

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar