söndag 9 juni 2024

Årets 2:a tur med husbilen: Fossum och Tjurpannan. Del 9

Vi var inte riktigt klara med Bohuslän. Dels ska vi besöka Bohusläns äldsta kända kvinna "Fossum" och dels Tjurpannans naturreservat vid Grebbestad. Det var nära till ristningarna i Fossum. Fossumkvinnan var relativt lätt att hitta. Längst till vänster med hästsvans.

Vi lämnade ristningarna till framtida generationer att imponeras av och glädjas åt.
För några dagar sedan var vi i Tjurpannans naturreservat. Då började det regna så vi åkte därifrån. Nu sken solen och det var läge att ta ner cykeln. Marita började vandra leden runt området och jag cyklade på den enda väg som fanns ned till det lilla fiskeläget (Gröna triangeln). Marita vandrade gröna, gula och röda leden.
Här ställde jag cykeln för att vänta på Marita. Jag hade med mig en bok att läsa.
Först i september börjar hummerfisket.
Då kommer dessa tinor att användas.

Här växer kärrtörel. (fick hjälp från Vilken växt-gruppen på FB)
Bilder från Maritas vandring.
Leden går på kala klippor.
Här växer stora mängder med gul svärdslilja.
Det är denna plats som kallas Tjurpannan med öppet hav mellan två fyrar. 
Marita framme vid stugan där jag sitter.
Vid röda ringen träffades vi. Bild från Google Earth.
Nu ska vi tillbaka till husbilen vid parkeringen.
Väderprognosen tydde på sämre väder, så vi åkte österut till Åsleröds camping för att avvakta vädret.
Här stannade vi över natten.

Slut på del 9

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar