tisdag 11 juni 2024

Årets 2:a tur med husbilen: Garphyttans NP och Örebro. Del 11

 Efter  frukosten på tisdagsmorgonen den 28 maj bestämde vi att åka till Garphyttans nationalpark, som ligger strax väster om Örebro. Marita kollar (som vanligt) vilka vandringsstigar det finns att välja på.Marita ska gå den violetta stigen till Svensbodaberget.Nu är Marita vid Svensbodaberget.Naturen är väldigt varierande.Det är en fin cykelväg, men ej tillåten att cykla på.

Marita gick Svenbodaslingan och jag den gula Lövstigen.

Blomsterprakten imponerar.

Midsommarblomster

Svinrot



Det är den här gården som jag går förbi.
Akleja

Smörbollar

Smultron

Här lämnade jag ängarna och gick in i skogen.

Spåren efter granbarkborrens härjningar.

Eftersom detta är en nationalpark, så röjer man inte bort mer än vad som behövs för att man ska kunna komma fram på stigen.

Ett klassiskt alkärr.
Liljekonvalj.

Här träffas vi vid orkidéen tvåblad som det finns massor av.
De små typiska tvåbladsblommorna

'Rotknölar' på al - tror jag.
När vi kommit tillbaka till husbilen fortsätter vi till Örebro där vi parkerar vid Osets och Rynningevikens naturreservat.
Kolla filmen om områdets fantastiska historia!!!
Vi tog ned cyklarna och gav oss ut på områdets fina cykelvägar.


Gässlingarna betar.


Utmed Svartån finns en stor konstutställning.

Snart rinner Svartåns vatten ut i Hjälmaren.
Han ska ha en mobil i handen.


Jag cyklar över Svartån på klaffbron.

Oset, där Svartån mynnar i Hjälmaren.

Marita hänger upp elcyklarna för sista gången på denna resa.

Jag har cyklat drygt 10 mil på en laddning (jag hade glömt laddaren hemma i garaget!)

Vi avslutade turen en riktigt god måltid innan vi åkte sista biten hem.
Sent på tisdagen den 28 maj körde Marita upp framför garaget i Sjösa.
Vi har åkt 124 mil på 13 dagar i soligt och varmt väder, bortsett från åskovädret i Tresticklan. Vi har klarat oss helt utan missöden och mitt sår fortsätter läka. Bornholm finns kvar - kanske åker vi dit senare i sommar.
Tacksam för denna härliga resa!

SLUT

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar