fredag 7 juni 2024

Årets 2:a tur med husbilen: Kosteröarna. Del 7

Torsdagen den 23 maj ska vi åka ut till Kosteröarna. Färjan Kosterbris går från Norra kajen i Strömstad kl 10:00. Vi ska cykla dit. Tyvärr hade jag lite för brått och cyklade fel och hamnade i ett industriområde och vi var tvungna att cykla tillbaka. Vi passerade då linfärjan Bojan, som går tvärs över viken Bojarkilen. En person skulle just åka över så vi fick följa med. Då slapp vi en omväg på 2,5 km.Nu är vi på väg över Kosterhavet till Kosteröarna som ligger i Skagerack.Kosterlänken heter linfärjan som förbinder Nordkoster (till höger) och Sydkoster.Färjan angjorde Nordkoster, men vi klev av vid Långegärde på Sydkoster.På fina småvägar ska vi nu utforska Sydkoster. Vi började vid kyrkan.

Men först en fika på en bänk i solen.

Kosters kyrka är Sveriges västligaste kyrka. Den präglas av 1920-talsklassicism med inslag av nationalromantik.En grupp PRO-are kommer för en guidning i kyrkan. Vi hängde på och fick lyssna till Kosteröarnas intressanta historia från Karl XII-s tid till andra världskriget.Marita gick 138 trappsteg upp till Valfjällets högsta punkt - 50 m ö h.Denna infotavla gav en bra bild av Kosterhavets naturreservat.Vi cyklade till Breviks gamla fiskeläge.Blommande orkidéerBakom ängen med massor av rosa trift syns den vindpinade skogen.Vi passerade den sydligaste byn Kyrkosund och fortsatte till Kilesands brygga. Där finns en lång sandstrand.Framme vid Kilesand.Här kom vi inte längre utan fortsatte till fots.Via gångbron kom vi över till udden Nästången.Marita fortsatte vandringen utmed havet upp mot Ekenäs och sedan tillbaka.Här är Kosteröarnas speciella geologi blottad.

Jag passade på att vila och njuta av den fina naturen.

Orkidéer
Strandkål

Vi avslutade cyklingen vid färjeläget Ekenäs, där vi besökte Nationalparken Kosterhavets naturum.
En avancerad modell visar Kosterhavet och dess djuprännor och olika vattenströmmar.
Mannen till vänster var en besökare som med sin trålare yrkesmässigt fiskade i området. Intressant med hans synpunkter.
Här har färjan en hållplats vid Kilesands brygga.

Vi lämnar Sydkoster.

När vi kommit i land i Strömstad åt vi en god middag på kajen.

På återvägen till husbilen kollar vi på den stora jättegrytan.