onsdag 28 juli 2021

Svemester i Skåne del 8: 28 juli Påskallavik och hem

 På onsdagsmorgonen den 28 juli får vi en inbjudan att besöka min bror Erik i Påskallavik.
På vägen dit gör 
vi ett stopp i Kristianopel vid Kalmarsund.
Vid fiskebodarna i hamnen pågår utställningen 'We have a dream'.Över 100 aktivister, fredspristagare, artister, författare och politiker har valt att medverka i utställningen ”We Have A Dream. Om mod, medmänsklighet och människans rättigheter”.Dame Jane Goodal, primatolog och djurrättsaktivist medverkar bland annat med nedanstående:Klicka på bilden för att förstora den. 
Danskt gatunamn ännu idag!En hemmagjord flagga med Kung Christian 4-s sigill.
Med nästan 60 år på tronen är han den längst regerande monarken i Danmarks historia. Han grundlade Kristianopel. 
Är han fortfarande populär i Blekinge och Kristianstad?Minnestenen från slaget vid Brömsebro 1645 står på holmen mellan broarna över Brömsebäcken.

Brömsebäck utgör gräns mellan Småland och Blekinge. Den var tidigare gräns mellan Sverige och Danmark, fram till dess Blekinge och andra områden tillföll Sverige 1658 vid freden i Roskilde. Mitt i bäcken finns en holme, på vilket det förr stod en gränssten, Brömse sten
Över bäcken byggdes en bro (Brimsse bro 1453), som gick via holmen. Vid denna bro hölls flera gånger förhandlingar mellan Sverige och Danmark. Mest känd är Brömsebrofreden den 13 augusti 1645. Vid fredsförhandlingarna slog svenskarna och danskarna läger på var sin sida av bäcken och de underskrivna handlingarna utväxlades mitt på holmen med hjälp av en fransk ambassadör. 
Nu promenerar jag tillbaka hem till Småland.Vi fortsatte norrut på E22-an. I Timmernabben stannade vi för lunch tillsammans med min bror och hans fru.
Väl hemma hos min bror i Påskallavik kom regnet. Och vilket ösregn!
Detta var den enda regnskuren som 'drabbade' Marita och mig under den 17 dagar långa resan med husbilen i Småland, Skåne och Blekinge.Torsdagen den 29 juli skiner solen igen och Marita och jag åker sista dagsetappen hem till Sjösa. 

Detta var den hittills längsta resan - 18 dagar - med husbilen. Vi började cykla tillsammans med Jonas och hans familj på Sydostleden och sedan åkte vi med husbilen utmed Skånes kust från Bromölla via Sandhammaren i öster till Skanör/Falsterbo i väster. Emellanåt cyklade vi för att komma ut i naturen och upptäcka intressanta platser. Vi lyckades undvika regn, trots att vi passerade genom flera  regnområden. 

Skönt att komma hem till Sjösa!

Slut på svemestern i Skåne med husbilen











































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar