fredag 16 juli 2021

Sydostleden på cykel del 4: 16 juli från Sölvesborg via Kristianstad till Åhus

 Innan vi på fredagen lämnar Sölvesborg gör vi ett besök i Sankt Nicolai kyrka från 1300-talet. Sankt Nicolai är handelns och sjöfartens skyddshelgon. (Så heter också en av Nyköpings kyrkor.)
Här förbereds för jordfästning.
Apostlarna på predikstolen tror jag är vanligt i gamla kyrkor. Fram till freden i Roskilde 1658 var Blekinge oftast danskt. 
Cyklisterna tar rast vid Gualövs kyrka och då är vi tillbaka i Skåne.Jag och Eliot kör direkt till Kristianstad där vi parkerar husbilen.
Från Wikipedia: Kristianstad grundades efter Kalmarkriget 1614 av den danske kungen Kristian IV efter att den närbelägna staden Vä bränts. På danska numreras kungligheter med arabiska siffror och Kristianstads kommun har än idag Christian 4:s sigill med ett C4 i sitt kommunvapen efter hans danska namn Christian 4.
Eliot vid fontänen Ikaros på Stora Torg.Strax intill ligger Heliga Trefaldighetskyrkan.Vi går på kondis - ärevördiga Konditori Duvander från 1934.Där fikar vi bakelse och Kiviks jordgubbsläsk 'spetsad' med mynta. (Inte så gott.)Det är väldig varmt så när vi träffar cyklisterna samlas vi i skuggan vid kyrkan.Håller vi möjligen på med Pokémon?Helge å rinner genom Kristianstad och på gångavstånd från centrum ligger Naturum Vattenriket.I bakgrunden syns Naturum.

Helge å
Eliot och jag äter lunch från McDonald bestående av kycklingnugget med sötsur sås och Coca-cola.
Naturum med demonstrationsbassäng.
Staden Kristianstad är mycket speciell eftersom stadskärnan ligger drygt 2 meter under havsnivån. Med vallar och pumpar håller man vattnet borta. 
Normalt är vattennivån så här:
För cirka 10 år sedan stod vattnet så här högt:
Bilderna tog jag inne i Naturum, där jag fick bra information av en guide.
Jag och Eliot fortsätter i husbilen till Åhus
gården, där Eliot väntar in familjen. Jag fortsätter till Åhus Missionsgård, där jag reserverat en ställplats. (Båda anläggningarna har anknytning till närbesläktade frireligiösa organisationer.)
På kvällen var det underhållning av en pastor, som spelade saxofon och hans fru, som spelade piano och sjöng - oftast egenkomponerade sånger.
Efteråt såldes grillkorv och kaffe mm. På så sätt fick vi kvällsmat.
Fredagens cykling blev 63 km. Det var soligt och mycket varmt hela dagen.



Slut på del 4




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar